Skip links

Google AdWords szakértő: 21 bennfentes kérdés és válasz

Kíváncsi vagy azokra a trükkös gyakorlati keresztkérdésekre, amikkel pillanatok alatt el tudod dönteni egy Google AdWords szakértőről, hogy milyen szakember a valóságban?

A cikk elolvasását követően garantálom, hogy úgy fogsz tudni megbízható véleményt alkotni egy szakemberről, hogy akár egy forintot is rábíznál.

Nehéz döntés előtt állsz.

Megértelek hidd el!

A döntésben több dolog is komoly frusztrációt okoz.

Egyrészt hatalmas beugró ” AdWords szakértő ” dömping van, és szaporodnak mint a legyek.

Másrészt laikusként nagyon nehéz különbséget tenni a nagyon hasonló szolgáltatások között, mivel látszatra szinte az összes ugyanazt adja.

De csak látszatra, és hidd el, ha azt mondom, hogy a látszat legtöbbször csalóka! De erről majd később…

Mi a probléma?

Google AdWords szakemberek hada kínál azonnali gyógyírt a problémádra.

Számomra is bosszantó az a trend, hogy egyre több olyan magát szakembernek kikiáltó személytől hangos a közösségi média, akik pár hétvégi tanulás és pár összedobott AdWords kampány után, esetleg egy-két Google AdWords szakértői minősítés birtokában már szakembernek képzelik magukat és komoly önbizalommal hallatják a hangjukat.

Belépő szinten ma annyira népszerű a csináld magad mozgalom, hogy sorra válnak egyes témák szakértőjévé azok a személyek, akik maguknak már egyszer összeraktak egy honlapot, egy értékesítési rendszert, egy Facebook vagy egy Google Ads kampányt.

Mi ezzel a gond?

Az, hogy kiölik a bizalmat az emberekből, amit csak komoly türelem és szakmai alázat árán tudunk mi lelkiismeretes szakemberek helyreállítani.

Nagyon sok olyan ügyféllel találkozok, akik már a sokadik Google AdWords szakemberrel dolgoztak együtt mielőtt leültek velem konzultálni.

Ennek ellenére a mai napig komoly problémák vannak a Google Ads fiókukban, de sokszor előfordul, hogy a teljes kampánystratégiájuk hibás felfogáson alapszik és csodálkoznak, hogy eredmények nélkül futnak a kampányaik.

Kedvenc mondatom a Facebook nekem nem működik és társai szlogenek.

Persze, mert rossz a megközelítésed, sokszor a teljes kampánystratégiád.

Az ilyen és ehhez hasonló hibás berögződések, szinte minden esetben a hibás stratégiából adódó eredménytelenségből fakadnak, amelyben óriási szerepe van a korábbi téves szakértéseknek.

Tehát a szakma szerepe nagyon nagy, nagyon hiányzik egy független szervezeti minősítés.

Persze jó lenne, ha ez sem csak a pénzről meg a kapcsolatokról szólna hanem a valódi, független minőségbiztosításról.

Ennyi elég volt a nyafogós sárdobálásból! A továbbiakban inkább összeszedtem a teljesség igénye nélkül azokat a fifikás ügyfélkérdéseket, amikkel a 6+ éves gyakorlati praxisomban találkoztam.

Tud mondani legalább egy versenyelőnyt?

Ha egy Google AdWords szakértő képtelen legalább egy egyértelmű versenyelőnyt kapásból mondani Neked, akkor szerintem ne vedd komolyan.

Az alacsony ár, a sokéves tapasztalat és az ismert ügyfelek azok NEM versenyelőnyök!

Szerintem mi számít versenyelőnynek?

Például az egyedi fejlesztéseket egyértelmű versenyelőnynek nevezném egy e-kereskedő szempontjából.

Nagy magabiztossággal ki merem jelenteni, ha leülsz tíz Premier Google Partner ügynökséggel konzultálni, akkor tízből nyolc nem rendelkezik olyan eszközzel, ami lehetővé teszi, hogy terméklista alapján készítse el a termékszintű kampányaidat vagy automatikusan frissítse azokat.

De ha találsz is ilyet, akkor nagy valószínűséggel nem fognak megfelelő fejlesztési erőforrással rendelkezni, hogy a Te egyedi igényeidre rugalmasan átalakítsák a korábban elkészített scripteket.

Másik versenyelőny lehet például egy e-kereskedőnek, hogy alapvetően webáruházakra van specializálódva egy Google Partner ügynökség, értsd ezalatt, hogy az ügyfeleik több mint 70%-a webshop.

Ez azért lesz jó Neked, mert ők már rendelkezni fognak több olyan egyedi megoldással, amivel kapásból tudnak segíteni az egyedi, többnyire webáruházakat érintő problémákban.

Ha például Shoprenteres webáruházad van, akkor manuálisan kell pepecselned az AdWordsös terméklista frissítésével, mert nem elérhető a rendszerben a szükséges folyamatosan frissülő lista.

Ha van az ügynökségnek eszköze arra, hogy egy Árukereső listádat dinamikusan alakítsa át és azt használjátok az Adwordsben, akkor az számodra egy fontos választási szempont.

Vagy ha például Unasos webáruházad van, akkor nálad IP korlátosak a terméklisták (és csak nagyon korlátozott számú IP kapcsolat engedélyezhető), emiatt a Google Ads rendszere nem tudja őket elérni, amikor naponta szeretné frissíteni a raktárkészlet információkat. Ezt meg kell oldani valahogyan. Ha erre kapásból tudok adni megoldást Neked, akkor az számodra egy fontos választási szempont.

És még sorolhatnám a gyakorlati példákat…

Milyen ügyfelekkel dolgozik együtt?

A Google AdWords szakértő keresésekor szerintem nem stratégiai fontosságú, hogy rendelkezzen a Te iparágadban gyakorlati tapasztalattal.

Ugyanis az AdWords rendszerében gyakorlatban szerzett, rendszerezett szaktudásra van szükséged, azt fogod megfizetni.

Hidd el, hogy nem arra van szükséged, hogy egy bizonytalan szaki lemásolja a konkurenciád marketingét, hanem arra, hogy egyedi és komplex stratégiát, valamint kampánytervet kapj, ha úgy kéred.

Az viszont nagyon fontos szerintem, hogy a kiválasztott Google AdWords szakember a múltban milyen költségvetésű kampányokon dolgozott. És milyen hosszú ideig…

A referenciák kapcsán minden esetben érdemes rákérdezni az illetőtől, hogy aktuális-e még az együttműködés ezzel és azzal, valamint szükség esetén tud-e kontaktot adni egy-egy referencia céghez, akit fel tudsz hívni.

Persze soha senkit nem akarunk mi felhívni arról a listáról (szerintem te sem örülnél, ha ügyfélként hívogatnának), de a váratlan kérdésre adott reakcióból egyből kiderül mennyire friss és megbízható az a honlapon közölt referencia lista.

Ha azt válaszolja a szakember, hogy adatvédelmi okok miatt nem adhat ki kontaktot, az igaz, azt fogadd el, de attól még érdemes alaposan átbeszélni a témát.

Mióta dolgozik a szakmában?

A szakmában töltött évek számát sem tartom elsődleges szempontnak, ugyanis a gyakorlatban teljesen mindegy, hogy az illető 3, 5 vagy éppen 10 éve van egy rekordsebességgel megújuló a szakmában, csakis az számít, hogy ez idő alatt mekkora költségvetési kereteket és milyen ügyfelek fiókjait kezelte!

Van, aki 3 éve pár százezer forint költésű Google Ads fiókokat kezel és ezzel szemben meg van, aki 1,5 éves szakmai tapasztalattal már havi több 10M Ft AdWords költést menedzsel.

Mondjuk ettől sem kell hanyatfordulni, ugyanis a klasszikus multikatonák legtöbbször óriási költésű nem konverzió fókuszú (legalábbis nem makro célok mentén) display kampányokat kezelnek.

Emiatt merem kijelenteni, hogy nem lehet összehasonlítani egy az előző bekezdésben említett havi 10M Ft összegű display kampányköltést egy hasonló összegű konverziós fókuszú kampányköltéssel, ahol a kampányok teljesítményét a vásárlások száma és a bevétel nagysága alapján értékeljük ki.

Persze nagyobb keretű fiók esetén ne állj szóba 2-3 évesnél kevesebb tapasztalattal bíró AdWords szakemberrel, mert neki nagy valószínűséggel nem lesz meg az a rendszerezett szaktudása, amire neked szükséged van.

Vagy, ha az AdWords szaktudása meg is van, valószínűleg akkor sem fog tudni hatékonyan felskálázható kampányokat építeni neked, mivel nincsen meg hozzá a tapasztalata.

Milyen költésű Google Ads fiókokat kezel?

Ha egy csapatnak kutyafarok méregetés szerűen fel van tüntetve, hogy mekkora kampányköltést kezelnek összesen az nagyon vonzó tud lenni egyeseknek.

De én ettől sem esnék hanyatt ügyféloldalon ülve.

Miért is?

Ügyfélként számodra egy dolog fontos, hogy konkrétan ki fogja a Te Google Ads kampányaidat kezelni!

Egyébként szerintem ez az egyik legnagyobb lutri az AdWords ügynökségekkel való együttműködésben.

Ugyanis semmi sem garantálja, hogy az a Google AdWords szakértő fogja kezelni a kampányaidat, akivel megismerkedtél, aki felvázolta neked a stratégiát, akivel közvetlenül tudsz beszélni, ha valami nem megy jól, vagy éppen ellenkezőleg, akit közvetlenül meg tudsz dícsérni akkor, amikor minden tökéletesen megy.

Ha elégedett vagy, akkor könnyen elérheted, hogy megköszönd a munkáját, ha pedig esetleg elégedetlen vagy, akkor szintén könnyen eléred, hogy megfejtsétek együtt az okokat és kitaláljatok együtt valami működő megoldást rá.

Milyen eredményeket tud felmutatni?

Akinek vannak eredményei a praxisában, azok megállás nélkül tudnak mesélni ÉRDEKES sztorikat róluk.

Ha valaki hallgat egy ilyen kérdésre, vagy nem tud összeszedett választ adni… Nos… én nem őt választanám.

Milyen AdWords minősítései vannak?

A korábbi Google Partner státuszok, és az ebben a Partners fiókban letehető alap és haladó Google AdWords vizsgákat 2018 év elején teljesen átalakítja a Google.

Az új vizsgaközpont Academy for Ads néven érhető el, és az összes létező Google tulajdonban álló hirdetési eszközzel kapcsolatos vizsgát idéntől erről a közös felületről tudják az érdeklődők letenni.

Aki regisztrál magának fiókot láthatja, hogy vizsgánként 4-5 órányi Udemyhez hasonló videós tananyag található a rendszerben.

Eddig sem volt nehéz szerintem teljesíteni a vizsgakritériumokat, csupán időt kellett rá szánni és tanulni, ez szerintem még könnyebbé válik, tehát tovább fog hígulni a mezőny.

A másik oldalon több olyan sok éves tapasztalattal és több milliárd forint kampányköltéssel rendelkező AdWords szakembert ismerek, akik idő hiányában nem rendelkeznek frissített szakvizsgával.

Tehát önmagában az elvégzett vizsgák megléte vagy hiánya szerintem nem mérvadó, maximum plusz pontot jelent a döntésben.

Rendelkeznek-e vállalati szintű Google Partner jelvénnyel?

A Google Partner jelvényt csak az olyan minősített AdWords ügynökségek kaphatnak, akik legalább 10.000 dollárt költenek negyedévente és meghatározott minőségi kritériumoknak megfelelő fiókokat kezelnek, továbbá legalább egy minősített szakértővel rendelkeznek. A Premier Partner jelvényt pedig az ehhez képest sokszoros mértékű havi reklámköltést kezelő Google Partner ügynökségek kapnak, akik legalább kettő minősített Google AdWords szakértővel rendelkeznek.

Mi becslésem szerint idén fogjuk elérni ezt a státuszt, ha addig nem szüntetik meg a Google Partner programot. (Látok rá esélyt.)

Egy kiemelt Google Partner ügynökség kiválasztása esetében különösen fontos letisztázni már a megbeszélések elején, hogy milyen tapasztalattal rendelkező szakértő fogja konkrétan kezelni a fiókunkat a gyakorlatban.

A legszerencsésebb, ha nyíltan kérjük a kampánykezelő szakember részvételét a tárgyalássorozatban.

Miért kerül ennyibe a munkadíja?

Érdemes körbejárni a témát, és konkrétan megkérdezni, hogy mi mennyibe kerül és miért kerül annyiba, vagy éppen miért olyan olcsó?

Olcsó húsnak gyakran híg a leve. Ha valaki túlzottan alacsony áron dolgozik egy iparágban, annak többnyire oka van. Néha csak a referenciák hiánya, de az is ok.

Az egyik gyakori oka, hogy havi 1-2 órát szánnak csak a fiókok kezelésére.

Egy mini fiók esetében fél év után ez meg is állhatja a helyét a gyakorlatban, de egy 150eFt feletti költésű, több csatornát célzó, komplex kampánystratégia esetében ez az idő egyszerűen nem elég a teljesértékű kampánykezeléshez.

Például mi a gyakori kérdések oldalunkon elég részletesen kifejtjük az okait annak, hogy mi miért kerül annyiba.

Milyen hirdetési fiókokat kezel ezért pénzért?

Mi a helyzet akkor, ha Facebook és Google Ads fiókonként külön menedzsment díjat kér a szakértő vagy az ügynökség?

Sokan csinálják ezt. Bevált gyakorlat.

Én azt gondolom, hogy minden esetben érdemes komplex kampánytervben, több hirdetési felületet és csatornát érintő stratégiában gondolkozni.

Pár százezer forintos költési keret esetében pedig egyszerűen nem fér bele, hogy az ügyfél csatornánként kifezessen a kampányköltéshez képest jelentős összeget kettő fiók menedzsment díjaira.

Például nálunk alapesetben ilyen nincs. (extrém esetek mindig vannak)

Rendelkezik Google kapcsolatokkal. Kell ez Nekem?

Aki azt mondja, hogy ismer bennfenteseket a Google-höz az egyszerűen hazudik.

Maximum Magyarországi Googlereket ismer. Googlereket én is ismerek, de ez nem változtat semmin.

Lényeg, hogy globális cég és a döntések többsége nem itt születik, szóval ezt a legyet ne kapjuk be.

Milyen stílusban beszél velem?

Én azt tartom jó szakembernek, aki a saját területén már tud rendszerben gondolkodni, aki képes automatikusan stratégiát alkotni, aki képes a meglévő elemek összepakolásával könnyedén újat alkotni.

A jó szakemberség következő szintje a szememben, amikor valaki mindezeket már érthetően meg is tudja fogalmazni.

Szeretem, ha egy szaki megmagyarázza a kifejezéseket, amit épp használ vagy a folyamatokat, amit épp csinál.

Határozatlan idejű a szerződés?

Szerintem, aki bízik a munkája eredményességében az megelégszik egy határozatlan idejű szerződéssel is.

Több olyan ügyfelünk is van, akik a múltban egy-egy határozott idejű szerződés miatt nem tudtak egy-egy rossz gyakorlatot követő AdWords ügynökségtől időben megszabadulni.

Te ne kövesd el ezt a hibát! Erre kérlek nagyon figyelj oda!

Milyen minőségű a weboldala?

Meglepően sok Google AdWords szakértőnek és Google Partner ügynökségnek van nagyon egyszerű, idejét múlt és lassú weboldala, továbbá sok esetben komoly SEO hibák is vannak ezeken az oldalakon.

Érdemes jó alaposan körbejárni a témát és olyan Google Partnert választani, aki hozza az alapvetően elvárt szintet mind minőségben, mind szakmai szempontokban.

Milyen minőségűek a kampányai?

Javaslom vizsgáld meg a Google AdWords szakértő aktuális kampányait.

Kérdezz rá bátran, hogy milyen ügyfélszerzési stratégiát folytat az a Google Partner ügynökség vagy a kiválasztott szakember!

A válasz komplexitásából sok tanulságot vonhatsz le.

Mi érdekli a szakembert?

Érdemes átgondolni, hogy a megbeszélésen mit kérdezett az AdWords szakértő!

Például, hogy kérdezett-e a korábbi kampányok eredményeiről?

Vagy például, hogy kérdezett-e a konkrét üzleti célokról?

Stratégiáról vagy eszközökről beszél?

Érdemes ismét átgondolni a megbeszélésen elhangzottakat…

Vajon az AdWords szakértő csupán eszközökről beszélt, vagy egy megvalósítható komplex kampánystratégiát vázolt fel?

Kérlek ne feledd, hogy hosszú távú sikerek mindig a megvalósított stratégiákból lesznek, és nem az egyedi online marketing eszközökből.

Milyen garanciát vállal?

A mi szakmánkban vannak esetek, amikor nagy bizonyosággal borítékolható a jó végeredmény, de sokszor a sikertelenség is borítékolható előre.

Az első esetben az ember szívesen vállal garanciát, még a második esetben biztosan nemet fog mondani a szakértő erre a kérdésedre.

Mivel igazán jó szakemberből hiány van a keresőmarketing területen, így azok megtehetik, hogy nem vállalnak garanciát a munkájukra, ugyanis több megkeresésük van, mint amennyit el tudnának vállani.

Neked kell mérlegelned egy esetleges nemleges válasz esetén, hogy ez a nem mit is jelent a valóságban? Én nem eszerint döntenék elsődlegesen.

Hogyan fog történni a munkavégzés?

Javaslom, hogy beszéljétek át részletesen a munkavégzés folyamatát, hogy tisztában légy a részletekkel.

Tisztázzátok már az elején, hogy pontosan milyen munkákat vesz le a válladról a szakember. Tehát, hogy mi az amit Ő csinál és mi az amit Tőled vár el.

Túl sokat ígért nekem?

Ebben a kérdésben én sajnos nagyon gyorsan elveszítem a türelmemet.

Alkalmazottként nagyon sokszor találtam magamat abban a kényelmetlen helyzetben, hogy az értékesítő munkatársunk olyan szolgáltatásokat adott el, amit idő, kapacitás vagy néha szimplán gyakorlati tudás hiányában nem állt módunkban megfelelő minőségben, vagy megfelelő időben elvégezni.

De alapvetően nem is tartozott szervesen a kampánykezelési és/vagy keresőoptimalizálási folyamathoz.

Az eredmény minden esetben csalódott ügyfél és tehetetlenségében idegrohamot kapott kampánymenedzser (én) lett.

Ügyfélként minden esetben beszéld át egyértelműen a kampánymenedzserrel vagy a SEO szakértővel, hogy mit várhatsz el tőle és Ő mit várhat tőletek?

Tisztázd le az AdWords szakértővel már az elején, hogy pontosan mire terjed ki a megállapodás köztetek.

Milyen riportokat készít?

Én személy szerint az írásbeli riportok elkészítésében és az adatok vizuális megjelenítésében gyengébb vagyok.

Nem szeretem ezt a tevékenységet, mert nem hordoz magában akkora hozzáadott értéket, mint a tényleges kampányoptimalizálási munka.

Mivel számomra, aki tökéletesen ismeri az Analyticset és a Google Ads felületét a legegyszerűbb ezeknek a használata, így én előnyben részesítem az ügyfelekkel telefonon történő riportálást, amikor is átszaladunk a fontosabb Google Ads és Analytics jelentéseken együtt, és megbeszéljük a teljesítményt.

De mindenkinek mások az igényei, ezért érdemes már az első megbeszélésen konkrétan letisztázni, hogy ki mit vár el, ha riportálásról van szó!

Milyen gyakran beszéltek egymással?

A kampányok és a konkrét hirdetési szövegek elkészítésének időszakában mindenképpen nagyon intenzív kommunikáció szükséges.

A telefonnak megvan az az előnye, hogy gyors reakcióidővel bír, azonban az a hártánya, hogy ha nem küldünk a beszélgetésről rövid összefoglaló emailt, akkor könnyen elfelejtődnek dolgok, amik később már visszakövethetetlenek.

Javaslom, hogy már az első megbeszélésen kérdezd meg, hogy milyen kommunikációs eszközön fogod tudni a szakértőt elérni és hogy nála hogyan zajlik a kommunikáció általában!

Az első negyedévet követően már jelentősen csökken a kommunikáció gyakorisága. Ekkor már bőségesen elég a heti vagy havi megbeszélés.

Összegzés

Úgy gondolom, hogyha az előzetes megbeszélésen ezeken a kérdéseken átfutsz a kiválasztott Google AdWords szakértővel, akkor már nagyon váratlan dolog nem fog érni az együttműködés alatt.

Ezekkel a válaszokkal a zsebedben garantálhatom, hogy megbeszélés végére teljesen átfogó képet kapsz az adott szakemberről vagy az adott Google Partner ügynökségről, ami alapján már sokkal könyebben fogsz tudni észszerű és nem érzelmi alapú döntést hozni.

Neked milyen jól bevált kérdéseid vannak, amivel megizzasztod a leendő partnereidet? Minden sztori tanulságos lehet, szóval bátran szólj hozzá!