KMÜ Marketing keresőmarketing ügynökség

AdWords kampány kezelés: Ügynökséggel vagy anélkül

Szeretnéd tudni pontosan mit jelent és hogyan működik az Adwords?

Érdekel, hogy mennyibe fog kerülni egy átkattintás a Google kereső fizetett találatai között?

Szeretnéd megismerni milyen feladatokkal jár a folyamatos kampánykezelés?

Érdekel, hogy mikor éri meg kiszervezni a kampánykezelést és mikor nem érdemes felfogadnod egy AdWords ügynökséget a feladatra?

Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre adok érthető válaszokat azért, hogy helyesen tudj dönteni az AdWords kampány kezeléssel és optimalizálással kapcsolatos kérdésekben.

A cikk elolvasását követően garantálom, hogy megismered hogyan működik és mennyibe kerül az AdWords, továbbá betekintést nyersz a kampánykezelés és optimalizálás világába.

Mindez azért fontos, hogy megfontolt döntést tudjál hozni az ezzel járó feladatok esetleges kiszervezését illetően.

Mi az a Google AdWords?

A Google keresőben a találati lista legfelső és legalsó pozícióiban jelennek meg a fizetett keresőhirdetések (esetleg jobb oldalt képes Shopping hirdetések), amelyeket a Google AdWords (update: Google Ads) hirdetéskezelő eszközzel tudsz elkészíteni és később optimalizálni.

Google fizetett keresési találati lista
Google fizetett keresési találati lista pirossal kijelölve

A Google AdWords tehát egy olyan eszköz a Google eszköztárában, amellyel fizetett hirdetéseket tudsz indítani és kezelni szerte a Google hirdetési hálózatán.

Ez a hirdetési hálózat világszerte több mint két millió weboldalon történő megjelenést tesz lehetővé a keresési hirdetésektől kezdve, a vizuális hirdetéseken át, a videós hirdetésekkel bezárólag.

A Google kommunikációja szerint az AdWords kampányokkal az internetes felhasználók több, mint 90%-át el lehet érni.

Miért fontos üzletileg az AdWords?

Átlagemberként biztosan Te is használod a Google keresőt nap mint nap, amikor valamilyen információ, termék vagy szolgáltatás érdekel.

2016-ban az éves Google keresések száma meghaladta a 2 trilliót, ami naponta 6 billió keresést jelent.

Ugye, hogy mennyire felfoghatatlanul magas ez a szám?

Óriási üzleti potenciál van az egy-egy megoldást vagy információt aktívan kereső felhasználók elérésében.

Jelenleg a Te témádban is több százan, akár több ezren keresnek aktívan itthon és külföldön egyaránt.

A legfontosabb feladatod mindenekelőtt, hogy a témádban aktívan kereső potenciális érdeklődőket elérd az a szolgáltatásoddal, termékeddel vagy a speciális ajánlatoddal.

Erre ad megoldást a keresőmarketing, azon belül pedig a fizetett keresőhirdetések készítése és optimalizálása, amit a Google keresőben az AdWords hirdetési eszközzel tudsz kezelni.

Hogyan működik az AdWords?

Amikor valaki rákeres egy Őt érdeklő témára a Google keresőben, akkor a AdWords (Google Ads) rendszere a másodperc tört része alatt megvizsgálja az adott keresési kifejezésre megjeleníthető hirdetéseket.

Ezzel egy időben a rendszer kiszámolja a hirdetések rangsor szerinti helyét (Ad Rank) az alábbi öt tényező figyelembevételével:

  • Maximum CPC licitajánlat értéke (CPC = cost per click, egy átkattintás átlag költsége, átlag átkattintási ár)
  • Minőségi mutató értéke
  • Adott keresés kontextusa (Releváns-e a keresési szándékra a hirdetés és a céloldal?)
  • Használt hirdetésbővítmények minősége

A fenti tényezők közül a legfontosabb kettő mutató a hirdetés rangsor szerinti helyének (Ad Rank) kiszámításához: a max CPC és a minőségi mutató.

Azaz ez a kettő mutató, ami leginkább meghatározza, hogy egy adott hirdetés megjelenhet-e a kereső fizetett találati listájában és ha igen, akkor pontosan melyik pozícióban.

Ezeknek a tényezőknek a szorzata adja azt a pontszámot, ami szerint kialakul a hirdetési pozíció.

Mennyi egy Adwords kattintás ára?

Minden alkalommal, amikor egy Google hirdetés jogosult egy keresésnél való megjelenésre, lezajlik egy hirdetésaukció.

Az aukció határozza meg, hogy a hirdetés ténylegesen megjelenhet-e, és ha igen, akkor az oldalon belül pontosan melyik hirdetéspozícióban.

Egy hirdetésre kattintáskor pontosan akkora összeget kell fizetnünk, ami éppen elegendő ahhoz, hogy megelőzzük a hirdetési rangsorban az utánunk következő hirdetőt.

Ezt az alábbi kettő képlet segítségével számolhatjuk ki:

  1. Ad Rank = Max CPC x Minőségi Mutató
AdWords/Google Ads hirdetési rangsor kiszámítása
Ad Rank = Max CPC x Minőségi Mutató
  • Tényleges CPC = Alattad lévő hirdető Ad Rank-je / Minőségi mutatód + 1 Ft
AdWords/Google Ads kattintás ár
Tényleges CPC = Alattad lévő hirdető Ad Rank-je / Minőségi mutatód + 1 Ft

Mivel tudod csökkenteni az AdWords árakat?

Tegyük fel, hogy egy hirdető 100 Ft-os max CPC-vel és 10-es minőségi mutatóval rendelkezik, tehát az Ad Rank-je kereken 1000.

(Max CPC = Maximum licitajánlat egy adott kulcsszóra. / Ad Rank = Hirdetéspozíció hosszabb nevén hirdetések rangsor szerinti pozíciója.)

Minőségi mutató és kattintási ár kapcsolata
Minőségi mutató és kattintási ár kapcsolata (Y: Max CPC/X:Minőségi Mutató)

Ahhoz, hogy magasabb hirdetési pozícióba kerüljünk ennél a hirdetőnél az X-tengelyen elhelyezkedő különböző minőségi mutató szinteken minimum az Y-tengelyen elhelyezkedő maximum licitajánlatokat kellene alkalmaznunk.

Így legalább 1001-es Ad Rank értéket érünk el. (Ez csak egy példa helyzet ugyanis ma már nem csak ez a kettő tényező játszik szerepet, de a keresésben ezek a legfontosabbak.)

Az 1001-es Ad Rank értékkel már az 1000-es Ad Rank értékkel rendelkező hirdetőnél magasabb pozícióban fog megjelenni a hirdetésünk.

Ebből is látszik, hogy jó minőségű céloldallal, releváns hirdetéssel és magas átkattintási aránnyal bíró kulcsszavak esetében a magas minőségi mutató miatt töredéke lesz a hirdetési költséged a rosszabb minőségi mutatóval rendelkező hirdetőkkel szemben.

Ezért fontos a jó minőségű kampánystruktúra és kulcsszókészlet, a releváns és magas átkattintási arányú hirdetések és a jó minőségű céloldalak.

Ezek együttes megléte egyértelmű versenyelőnyt biztosít az erre fókuszáló hirdetőknek az átlagos teljesítményű konkurenciához képest.

Miért van szükséged AdWords ügynökségre?

A fenti grafikonra rápillantva világosan látszik, hogy már önmagában a kulcsszavak, hirdetések és azon keresztül a kampányok minőségének javításával milyen szintű hatékonyságnövelés érhető el egy AdWords hirdetési fiókban.

A szakma ezt a folyamatot nevezi a gyakorlatban AdWords kampányoptimalizálásnak.

Ha rendelkezésünkre állnak jól beállított, hiteles mérések, akkor egy tapasztalt szakember a fentieken túl rendszeresen végez konverziós szám és konverziós költség alapú optimalizálást is.

Továbbá az olyan e-kereskedőknél, ahol a pontos kosárérték is rendelkezésre áll, akkor ott bevétel vagy megtérülés alapú optimalizálást is rendszeresen végez a szakember.

A konverzióoptimalizálás folyamata egyrészt érinti a kampányok és kulcsszavak szintjét, de a weboldalak elemzése és optimalizáltsági szintje is nagyon fontos.

Ezért ma már kizárólag a hirdetési fiókra kiterjedő kampánykezelés önmagában nem biztos, hogy elég lesz, hacsak Te nem foglalkozol a többivel magad.

A fenti folyamatok komplexitása miatt a területen szerzett jártasság és gyakorlati tapasztalat nagyon magas értékkel bír bárki számára.

A szükséges gyakorlati tudást kétféleképpen tudod elsajátítani, vagy valaki fogja a kezed az első évben és megtanít a praktikákra, trükkökre a gyakorlatban (nem nagyon fogsz ilyen mentort találni), vagy meglehetősen nagy összegű tanulópénz megfizetésével a saját hibáidon keresztül szerzed meg a szükséges szaktudást.

Elfogadom azt, hogy a szakmai elméleti és gyakorlati alapjait, továbbá sok ügyes fogást megtanulhatsz tréningekből vagy webes oktatásból, de a rendszerezett, komplex szaktudást önmagában ezektől ne reméld, azt csak a gyakorlatban fogod elsajátítani.

Ezért a tanulópénzt valamilyen formában mindenki meg fogja fizetni.

Mindezen felül pedig, ha nincs egy szakember melletted, akkor ott van a folyamatos bizonytalanság, hogy elég jól csinálod-e azt, amit csinálsz.

Ha nem ez lenne a foglalkozásom már több mint 8 éve, akkor biztos, hogy keresnék egy jó szakembert vagy ügynökséget, és inkább foglalkoznék az üzlet fejlesztésével.

Mit várj el egy AdWords ügynökségtől?

A legszerencsésebb helyzet az, amikor van pár alap vagy középhaladó szinten összerakott keresési kampány, ami már önmagában is szép eredményeket hoz egy adott céloldallal és ajánlattal.

Ilyenkor általában szeretnéd tovább növelni a bevételt vagy a konverziószámot egységnyi keretből, vagy szeretnéd költséghatékonyabbá tenni a kampányt, hogy kisebb költségből érd el ugyanezt az eredményt.

Ez a legritkább. De egy szakembernek ez a helyzet a legszerencsésebb.

Mert ilyenkor egyértelmű már az elején, hogy sikerült a jó célközönséget megtalálni (jól ismered a vevőidet), jó az ajánlat (világos és vonzó az értékajánlat számukra), és feltehetően a céloldal minősége és szövegezése is megfelelő, mert ha nem lenne az, akkor nem menne a bolt.

Ilyenkor azért érdemes AdWords ügynökséghez fordulni, mert a kampányok optimalizálásával vagy a költséghatékonyságot tudjuk javítani, vagy ugyanabból a keretből többet tudunk kihozni pár hónap alatt.

Az első időszakot követően pedig tovább tudjuk bővíteni a fiókot, ezáltal tovább növelve a célszámokat.

A második szerencsés helyzet az, hogy offline jól megy az üzlet, tehát van igény a termékre/szolgáltatásra és jól is kommunikál a vevőivel a cég, de online nem igazán indul be vagy csak döcög az értékesítés.

Ilyenkor a kampánykezelésen felül a cég teljes online kommunikációját, a weboldalát és az ajánlatait is érdemes megvizsgálni a hirdetések elindítása előtt.

Ha minden fent felsorolt marketingeszköz kielégítő, akkor a leggyakrabban a hibás célközönség választás, vagy keresési kampányok esetében a rosszul megválasztott irreleváns kulcsszókészlet a sikertelenség oka.

Ebben az esetben is fontos a probléma mielőbbi felismerése, és ha házon belül nem rendelkezel a szükséges know-how-val, akkor minél előbb fordulj ügynökséghez.

Induló cégek esetében, ha kis marketing költségvetéssel gazdálkodsz, akkor nem ajánlom, hogy ügynökséghez fordulj.

Javaslom inkább keres egy lelkes, elérhető áron dolgozó junior szinten lévő alvállalkozót, aki alap szinten össze tudja rakni a kampányaidat és segíteni tud az oldalaid optimalizálásában.

Persze, ha induló cégként is nagy hirdetési költségvetéssel gazdálkodsz, akkor érdemes megfizetni a magasabb munkadíjat és ügynökségre bíznod a kampánykezelés feladatát.

Ha már mindent próbáltál, de nem megy, vagy régen ment, de az utóbbi egy-két évben már nem megy, akkor az ügynökség sem fog tudni segíteni egy jól összerakott kampánnyal.

Ilyenkor teljes újraértékelésre van szükség: új és jobb ajánlat (amire tényleg van igény), jobb weboldal, jobb szövegek, és csak a folyamat végén az új és jobb kampány.

Milyen áron dolgozik egy Adwords ügynökség?

A gyakorlatban többnyire ugyanarra az alapmodellre épül a legtöbb AdWords ügynökségnél az árképzés.

A legtöbbünk a munkadíját az adott hónapban kezelt kampányköltés egy előre meghatározott százaléka alapján számolja.

Külön cikket érdemel, ezért nem szeretném itt részletezni az előnyeit és a hátrányait ennek az árképzésnek.

Másik népszerű AdWords árképzési mód főleg az alacsony költségvetésű kisebb ügyfelek esetében az átalánydíjas (flat rate) kampánykezelés, de ezeknél is alapvetően a költségkeret egy meghatározott százaléka alapján történik a csomagok árának a meghatározása.

Itthon a havonta 1 millió forint költést el nem érő kisebb ügyfelek esetében a legtöbb kisebb ügynökség ilyen előre meghatározott csomagajánlatokkal dolgozik. (Költéstől függően a hirdetési költség 10-50%-a lehet a mértéke.)

A nagyobb ügynökségek pedig hirdetési platformonként kérnek egy átalánydíjat (40-80EFt/Google/Facebook/stb.), és ezen felül minden hónapban havi költségvetéstől függően kiszámláznak a költés 5-15%-nak megfelelő munkadíjat.

A junior alvállalkozók gyakrabban vállalnak kampánykezelést projekt alapú árazással is.

Mivel ez hosszabb távon kevésbé kiszámítható bevételi forrás, ezért senior szakember vagy ügynökségi szinten már nem jellemzőek az ilyen munkák.

Az árérzékeny ügyfelek által népszerű óradíjas árazás ügynökségi szinten nem működik a gyakorlatban, de a valamivel tapasztaltabb szakemberek sem vállanak ilyen feltételekkel munkát.

Ennek az oka az, hogy a Google AdWords optimalizálás, ha jó szakember végzi a folyamatot, akkor egy magas hozzáadott értékű munkavégzés, emiatt butaság lenne tisztán költségalapon árazni.

A jó szakember és ügynökség értékalapon áraz.

Az AdWords kampánykezelésre havonta fizetendő minimum munkadíjak nettó 50.000 Ft-tól indulnak, de ügynökségek esetében ez a kiindulási összeg 2020-ban már inkább 80.000Ft.

A felső határ pedig hirdetési költségvetéstől függ.

Költésalapú árképzés esetén a havi kampányköltés nagyságával fordított arányban csökken a munkadíj százalékos aránya, de a legtöbb esetben valahol 10%-20% között mozog.

Persze alacsony költésű, de nagyon magas megtérülésű fiókkezelés esetén szélsőséges esetekben ez elérheti akár a 30%-50%-ot is.

Több millió forintos kampányköltés esetén jellemző a költés 10%-nál alacsonyabb munkadíj is, amely a kisebb, feltörekvő ügynökségek esetében akár csak 6-8% is lehet.

Sikerdíjas árazásra van precedens, de nagyon ritka.

A sikerdíjas megoldásnak az alappillére a tökéletesen beállított mérések megléte (szinte mindenhol vannak hibák a mérésekben) és legalább egy éves historikus adat, amihez tudja az ügynökség viszonyítani az eredményeket.

Nagyon magas kampányköltés (havi 5 millió Ft feletti) és legalább egy éves közös munkát követően van értelme egy ilyen megállapodásnak a tapasztalatom szerint.

De így is nagyon nehéz meghatározni az elszámolás alapját jelentő objektív kulcsteljesítmény-mutató(ka)t.

Mit jelent a Google Partner ügynökségi minősítés?

A minimálisan 10.000 dollár költést kezelő ügynökségeknek és szakembereknek lehetőségük van regsiztrálni a Google Partner programba.

Ha az ügynökség rendelkezik érvényes vizsgával rendelkező Google AdWords szakértővel, és megfelel a Google által elvárt ügynökségi minimum teljesítmény kritériumoknak, akkor a kezelt költésre vonatkozó elvárást teljesítve megkaphatja a Google Partner jelvényt.

Ahhoz, hogy az ügynökség a hivatalos Google Partner státuszát fenntartsa, a meghatározott szakmai, teljesítmény és termékhasználati elvárásoknak hosszú távon meg kell felelnie.

A Google Partner státusszal együtt rengeteg hasznos előnyhöz jut az ügynökség és rajta keresztül az ügyfél.

Mert folyamatos terméktámogatást kapunk közvetlenül a Google-től.

Kiemelt Google Partner ügynökségként lehetőségünk van közvetlenül együtt dolgozni a Google dedikált munkatársaival.

Továbbá lehetőségünk van az innovatív vagy gyorsan fejlődő ügyfeleinket bevonni az aktuális regionális Google béta tesztekbe, amikhez kizárólag kiemelt ügynökségi partnereken keresztül férhetnek hozzá.

A továbbiak feltöltés alatt…

AdWords hirdetési fiók alapok

AdWords hirdetési fiók regisztrálása

AdWords hirdetési fiók beállítása

Adwords hirdetés típusok

Keresési hirdetés

Shopping hirdetés

Vizuális hirdetés

Videóhirdetés

Alkalmazáshirdetés

AdWords kampány elkészítése

Adwords kampány létrehozása

Adwords kampány beállítása

AdWords kampány típusok

Keresési kampány

A Google keresési kampányokkal segítünk elérni a termékedre vagy a szolgáltatásodra aktívan kereső potenciális ügyfeleket és vásárlókat.

A fejlesztéseink segítségével a készleten lévő termékekre futtathatsz keresési kampányokat, amiket automatikusan frissítünk a raktárkészlet alapján.

Shopping kampány

Ha nyugati piacokon hirdetsz, akkor Google Shopping kampányokat is indítunk a termékszintű keresésekre az aktuális terméklistád alapján.

Display kampány

Kontextuális, elhelyezés vagy érdeklődés alapú célzásokkal segítünk elérni a célközönségedet a Google Display Hálózaton vagy a Facebookon.

Remarketing kampány

A remarketing kampányoknak köszönhetően segítünk a weboldaladon vagy a landoló oldalaidon korábban már járt felhasználók visszacélzásában.

Dinamikus Remarketing kampány

A dinamikus remarketing kampányok a korábbi látogatóid számára a már megtekintett termékeket tartalmazó hirdetéseket jelenítik meg.

Videóhirdetés kampány

A YouTube videohirdetések segítségével bizalmat tudsz építeni a vásárlási döntés különböző fázisaiban.

Mobilalkalmazás kampány

A mobilalkalmazás kampányok segítségével az alkalmazás letöltését, vagy használatát tudod hirdetni a célközönséged számára.

Gmail Hirdetés kampány

A Gmail-hirdetési kampányok segítségével a Gmail Bejövő levelek mappájának tetején tudsz egy email-szerű hirdetést megjeleníteni.

AdWords konverziókövetés beállítása

Segítünk meghatározni a vállalkozásod számára fontos konverziós célokat, és ha konverziókövetés helyes beállításában.

A megfelelő mérések nélkül olyan mintha vakon tájékozódnánk, ezért nagyon fontos a mérések felvizsgálata és helyes beállítása!

AdWords kampány kezelése

Napjainkban az összes keresési vertikumban folyamatosan emelkednek a Google AdWords kampányok átkattintási árai.

A legjobb kulcsszavaidat már réges régen telehirdette a konkurenciád. A tegnap eszközeivel mára nagyon nehéz tartós eredményt elérni.

A kiélezett versenyben a weboldaladat és a kampányaidat megérzés alapon optimalizálni nagyon költséges hiba.

A kampányaid kulcsszókészletét, kizáró kulcsszavait és hirdetési szövegeit folyamatosan bővíteni fogjuk az egyre jobb eredményért.

Szívesen készítünk a kampányaidhoz egyedi landoló oldalakat és A/B teszteljük azok hatékonyságát, hogy mindig a legjobb céloldalt használjuk.

AdWords kampánykezelés gyakori hibái

Kampánystratégia hiánya

Hibás kampánystratégia

Hibás licitstratégia

Rossz kampányszerkezet

Túl általános célzás

Alacsony minőségi mutatók

Gondozatlan kulcsszavak

Hibár mérések

Konverziókövetés teljes hiánya

Optimalizálás hiánya

Drága konverziók

Veszteséges kampányok

Szakmai hiányosságok

Technikai hiányosságok

Alacsony időráfordítás

AdWords kampány optimalizálása

A folyamatos kampányoptimalizálás eredményeképpen jelentősen javulni fog a kampányaid teljesítménye és költséghatékonysága.

Folyamatosan optimalizáljuk a kampányaid jövedelmezőségét és a hirdetésre fordított összegek hatékony megtérülését.

A rendszeres látogatói viselkedés elemzés eredményeképpen hónapról hónapra segítünk javítani a weboldalad hatékonyságán.

A rendszeres weboldal elemzés miatt jelentősen javulni fog a weboldalad hatékonysága a különböző eszközökön és csökken a visszafordulási arány.

A rendszeres konverzióoptimalizálás eredményeképpen csökkenni fog az ügyfélszerzési és a konverziós költséged és nőni fognak a bevételeid.

A legjobb AdWords tanfolyamok

Hasznos AdWords könyvek

AdWords vizsgára felkészülés

AdWords kampánykezelés szolgáltatásunk

Bali László
👋 Szia, én Bali László vagyok, a KMÜ Marketing szakmai vezetője. 👉 Az elmúlt 8+ évben végzett keresőmarketinges munkám során sok piacvezető e-kereskedelmi céggel volt szerencsém éveken keresztül együtt dolgozni. 👉 Például: Apróhirdetés, Állásportál, Ételházhozszállítás, Biztosításközvetítés és Vezető Webáruházak. 👉 Az így megszerzett tapasztalataimat osztom meg a KMÜ blogon. 👉 Ha érdekesnek találtad az itt olvasottakat, akkor kérlek terjeszd azokat és nyugodtan hivatkozz ránk. Azzal nagy örömet okoznál. 🤗